Stabiele en flexibele factor in logistieke keten
Todays vond zichzelf in de crisistijd opnieuw uit. De logistieke dienstverlener uit Montfoort kroop uit haar comfortzone, legde zich toe op value added logistics en ging verder als dé partner op het gebied van totaal- en maatwerkoplossingen. Nu werkt het bedrijf voor een breder scala van opdrachtgevers, zonder zichzelf voorbij te groeien. Todays blijft liever een overzichtelijke, platte organisatie en daarmee een stabiele én flexibele factor in de logistieke keten.
Todays-directeur Bart Schreurs is een joviale man. Terwijl we door het enorme warehouse van het bedrijf lopen, waar heftrucks af en aan rijden en orderpickers bestellingen gereedmaken voor transport, schiet hij een medewerker aan. Hoe zijn trip naar Duitsland is geweest, vraagt hij belangstellend. Even later maakt Schreurs een voetbalgrap. Gelach stijgt op. Het is tekenend voor de manier waarop hij zijn team wil aansturen. Niet vanuit een ivoren toren, maar juist betrokken bij wat er leeft op de werkvloer.‘We zijn laagdrempelig in ons contact naar opdrachtgevers en klanten, maar ook naar ons team,’ vertelt Schreurs. ‘Korte, directe lijnen, platte structuur. Dat is onze kracht. En dat koesteren we ook. In ons vak moet je snel kunnen schakelen. Er kan altijd last minute iets wijzigen in het proces. Op het moment dat ik dan eerst naar de kantoorverantwoordelijke moet, die naar de magazijnchef, die naar de teamleider en die naar de magazijnmedewerker, dan zijn we al te laat. Daarom hebben we een kleine span of control. We geven magazijnmedewerkers een stuk verantwoordelijkheid. Er wordt wat van ze verwacht. Niet alleen door ons. Er zit thuis iemand bij de brievenbus te wachten op zijn of haar bestelling. Die spiegel houden we voor, elke dag weer.’
Handgeschreven
Todays, actief sinds 1996, heeft haar sporen inmiddels wel verdiend als logistieke dienstverlener. Zeker voor mediabedrijven zoals uitgevers van boeken en tijdschriften bewees ze keer op keer haar waarde. Toch ontkwam ook dit bedrijf niet aan de economische dip van de afgelopen jaren. Schreurs en zijn team zaten niet bij de pakken neer, maar wijzigden van koers. Schreurs: ‘De crisis noopte ons ertoe om onszelf af te vragen: wat is ons businessmodel en waar willen we naartoe? Kijk, vroeger was het: je sloeg pallets op, er kwam een vrachtwagen, laden en lossen en transporteren van A naar B. Zo werkt het niet meer. Logistiek is onderdeel van sales geworden. De opdrachtgever vraagt steeds vaker: als het toch bij jou ligt, zou je dan ook kunnen stickeren? Herverpakken? Assemblage uitvoeren? Iets installeren? Wij vatten dat samen in value added logistic. Dat is wat wij nu doen. Wij werken voor opdrachtgevers die het totale pakket bij ons neerleggen. Daarbij gaan we geen onbekendheden uit de weg. Als de klant een handgeschreven labeltje op de wijnfles wil, dan doen wij dat.’
Hij noemt nog een mooi voorbeeld. ‘De matrassen van Refresh Matras. Als we die leveren bij de klant doen we dat in de look and feel van het merk. Met het logo op het busje en op de kleding van de bezorger. We leggen het matras op het bed van de klant neer en nemen eventueel het oude matras mee. Op die manier nemen we de opdrachtgever veel meer uit handen dan de traditionele logistiek alleen.’
Totale operationele uitvoering
Het dienstenpakket van Todays is daardoor enorm verbreed. Het bedrijf verzorgt voornamelijk voor webshops de totale operationele uitvoering: van voorraadbeheer tot retourverwerking. Fulfilment, assemblage, warehousing, installatie, montage, telefoondiensten: noem het op en Todays biedt het aan. ‘Als klanten van Refresh een matras bestellen, sturen wij een mail: ‘Hartelijk dank voor uw bestelling. U wordt binnen twee uur door Carla gebeld’. Nou, dan belt Carla dus om een bezorgtijd af te spreken.’ Todays levert steeds vaker over de landsgrenzen heen. Voor een fabrikant van fotomachines voor de fashionbranche komt het bedrijf in landen als Iran, Columbia en China. Schreurs: ‘De traditionele manier is: iemand bezorgt, iemand installeert en iemand legt uit. Wij hebben personeel dat dit allemaal kan; een chauffeur, installateur en trainer in één. Zij gaan nu voor ons de hele wereld over. Dát is ons totaalconcept. Ik heb nog nooit ‘ontzorgen’ op rekening bij de klant gezet, maar dat is in essentie wel wat we doen.’ Met het pand in Montfoort beschikt Todays over liefst 10.000 vierkante meter aan opslagcapaciteit. Er staan pallets vol wijnen van de webshop Wijnig, er liggen ladingen tijdschriften van Sanoma en stapels opleidingsboeken voor PwC. Tijdens de rondleiding laat Schreurs zien hoe het ordersysteem werkt via een iPhone-app bij de medewerkers. Er wordt minutieus bijgehouden hoeveel specifieke producten er nog in huis zijn. Promo-acties, aanbiedingen, piekmomenten: het team van Todays is overal op ingespeeld en weet hoe te handelen.
Self-fulfilling prohecy
De ontwikkeling die Todays doormaakt noemt Schreurs een ‘self-fulfillingprophecy’. ‘We worden steeds beter, zijn steeds meer aan het finetunen. Het is daarbij belangrijk om kennis met elkaar te delen. Met de opdrachtgever én de klant. Klanten kunnen bijvoorbeeld rapportages en reviews maken in een open source-omgeving. Wij leren van die feedback.’ De toekomst? Kom maar op, Todays is er klaar voor. ‘Aan expansieve groei of uitbreiding denk ik niet eens. Dan waarborgen we de service zoals we die nu bieden niet meer. Op een gegeven moment zitten we hier aan ons plafond. Prima. We doen leuk werk en dan blijft het ook leuk.’